×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم
پرينت خبر

آیا تا به حال دچار سرگیجه شده‌اید؟


شنبه 27 دی 1393 3:13:31 PM 

اخبار گوهردشت


 منطقه همدان، دکتر "خزایی" افزود: این احساس به صورت رفت و برگشت بروز کرده و ممکن است چند ثانیه، چند ساعت و یا روزها طول بکشد که در این حالت، بیمار احساس می‌کند در حال سقوط و یا افتادن است.

وی افزود: سرگیجه سبب شده که فرد در سر احساس سبکی کند و یا در راه رفتن به صورت مستقیم مشکل داشته باشد.

دکتر خزائی از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز و تشدید سرگیجه را سرفه، عطسه، تغییر حالت و تکان دادن سر برشمرد و تصریح کرد: باید بین سرگیجه واقعی که همان احساس چرخش است نسبت به حالت‌های سبکی سر، گیجی و یا احساس منگی تفاوت قائل شد چرا که نوع چرخشی این اختلال نیاز به بررسی کامل‌تر و بیشتری دارد.

وی یکی از شایع ‌ترین علل بروز سرگیجه را وجود مشکل در گوش داخلی عنوان و اظهارکرد: گوش داخلی دارای شبکه لوله‌ای است که با مایع پر شده و داخل این مجاری لوله‌ای، رسوب‌های کلسیم خاصی وجود دارد. این سیستم توسط عصب شنوایی دهلیزی به ساقه مغز متصل می ‌شود و مجموعه آن‌ها را سیستم وستیبولار می‌نامند.

دکتر خزائی ادامه داد: کار این سیستم، اعلام موقعیت بدن به مغز است و سبب نگه داشتن بالانس(تعادل) شده و هرگونه تورم، التهاب و آزاد شدن این رسوب‌های کلسیمی می ‌تواند سبب بروز سرگیجه شود و گاهی اختلال در عصبی که انتقال دهنده این پالس‌ها از مجاری به سمت ساقه مغز است دچار اختلال شده و سرگیجه را ایجاد می ‌کند.

وی در خصوص یکی دیگر از علل شایع بروز سرگیجه گفت: ترومای سر(ضربه به سر) یکی دیگر از علل شایع بروز سرگیجه است که می‌تواند سبب صدمه به گوش داخلی و ساختارهای تعادلی شود.

دکتر خزائی با اشاره به اثر مصرف داروها در بروز سرگیجه گفت: مصرف داروها می‌تواند با صدمه زدن به مجاری نیم دایره‌ای و عصب مربوطه و گاهی با ایجاد تغییراتی در ساقه مغز سبب بروز سرگیجه شود.

وی اظهار کرد: در بعضی از بیماران مبتلا به میگرن، سرگیجه‌های خوش‌خیم وضعیتی و بیماری ماشین شایع است.

دکتر خزائی همچنین در خصوص امکان تأثیر بیماری‌های مغزی در بروز سرگیجه گفت: بیماری‌های مغزی از جمله سکته مغزی، ام. اس و ضایعات فشاری می‌توانند سرگیجه ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: بروز علائمی مانند سر درد شدید و یا سردردی که تازه ایجاد شده، تب بالا، دوبینی یا تاری دید، اختلال در تکلم یا شنیدن، ضعف در دست یا پاها و یا ضعف در عضلات صورت، احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، استفراغ‌های شدید که قابل کنترل نیست، سن بیشتر از 60 سال، سابقه سکته در گذشته و وجود فاکتورهای خطر مثل سابقه فشار خون، دیابت و مصرف سیگار در کنار سرگیجه هشداردهنده است.

دکتر خزائی در پایان به روش درمان سرگیجه اشاره کرد و گفت: با استفاده از داروهایی که مقداری خواب ‌آور هستند و سبب مهار سیستم وستیبولار می‌ شوند در کنار درمان علت زمینه‌ای و گاهی استفاده از مانورهای جا اندازی، می‌ توان بر سرگیجه غلبه کرد. 

استفاده از این خبر تنها با ذکر منبع و لینک مجاز است

شما در باره اين خبر چه فكر ميكنيد؟

نظر خودتان را در باره این خبر به همه بگویید

: براي نظر گذاشتن با فشردن لينك زير لاگين كنيد

Login



افرادی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید